Fabrica de Avioane Craiova va moderniza 10 aeronave IAR 99 Şoim pe care se vor antrena viitorii piloţi de F16. Premierul, ministrul Apărării, cel al Economiei și reprezentanţi ai Armatei au vizitat, vineri, fabrica din Bănie şi au discutat despre noul program care va fi finanţat de statul român, scrie Mediafax.
Premierului Ludovic Orban a declarat, vineri, la Craiova, că în CSAT a fost aprobat un program care vizează finanţarea fabricii Avioane Craiova unde vor fi modernizate avioane IAR 99 Şoim, astfel încât acestea să poată fi folosite la antrenamente de viitorii piloţii militari ai avioanelor F16.
„În CSAT a fost aprobat un progam care vizează întreprinderea de avioane, care urmăreşte modernizarea IAR 99 Şoim astfel încât să poată să fie utilizat ca un antrenament pentru piloţii de F16, una dintre utilizări. Va exista o finanţare, cu siguranţă, deja ea este gândită în bugetul Ministerului Apărării şi Avioane Craiova va beneficia de această finanţare, pentru că Avioane Craiova este compania care a produs şi care are capacitatea (…) să finaliezeze acest proiect. Mai mult decât atât, există şi un alt proiect, de a susţine retehnologizarea companiei prin intermediul, cel mai probabil, al unei majorări de capital care să fie folosită în interesul companiei pentru retehnologizare”, a declarat Ludovic Orban, într-o conferință de presă la Craiova.
Potrivit sindicaliştilor de la Avioane Craiova, aproximativ 100 de milioane de euro va aloca statul român pentru modernizarea celor 10 aparate de zbor, dacă Parlamentul va aproba această finanţare. Programul ar trebui să înceapă în luna martie, iar vechile avioane vor fi transformate în aparate moderne, cu tehnologie de ultimă generaţie, a declarat, pentru MEDIAFAX, Victor Peţa, lider de sindicat Avioane Craiova.
„Vorbim de modernizarea celor zece avioane standard şi eliminarea elementelor învechite. Unele se vor înlocui total, altele se vor moderniza, dar nu se înlocuieşte întreaga cabină. Avioanele IAR 99 Şoim vor fi modernizate astfel încât să poată să pregătească piloţii înainte de a se urca pe cele F16. Sunt mai multe motive: o dată că este un avion şcoală şi doi, ora de zbor pe un IAR 99 Şoim modernizat va fi cu mult mai ieftină decât o oră de zbor pe avionul F16. Avionul acesta este necesar, aşa cum a declarat şi domnul Someşan (grl. de flotilă aeriană Lian Someşan, locţiitorul pentru resurse al şefului Statului Major al Forţelor Aeriene – n.r ), este dorit de piloţi, de Armata Română.(…) S-a realizat reconfigurarea cabinei avionului, în cel mai scurt timp se vor derula şi alte proceduri necesare, astfel încât în luna martie să se înceapă procesul de atribuire a ofertei către Avioane Craiova, iar Avioane Craiova să înceapă să negocieze cu viitorii parteneri de la care să cumpere avionică, pentru că aceasta nu se face în ţară”, a declarat pentru, MEDIAFAX, Victor Peţa, lider sindicatul Avioane Craiova.
Potrivit lui Peţa, întreprinderea de avioane din Bănie are toate dotările necesare pentru a realiza modernizarea avioanelor.
Proiectul a mai fost pus în discuţie şi în urmă cu câţiva ani, însă în 2019 autorităţile au renunţat la acesta. Angajaţii speră că noul proiect va fi o gură de oxigen pentru întreprindere.
În prezent, aproximativ 300 de persoane mai lucrază în fabrica din Bănie, iar majoritatea contractelor sunt de „revizie majoră” a celor 20 de avioane construite aici în trecut şi pe care acum le foloseşte Armata Română.
Premierul Ludovic Orban, ministrul Apărării, Nicolae Ciucă, reprezentanți ai Armatei, precum și ministrul Economiei, Virgil Popescu, au vizitat, vineri, fabrica Avioane Craiova.